torsdag 15 mars 2012

HUGO

Martin Scorsese's första barnfilm, som inte når upp till sina förväntningar
Året är 1930 i Paris. Hugo Cabret är hemlös och bor i väggarna på centrala tågstationen. Han har lärt sig röra sig fritt i de många servicegångar som finns där.Där sköter han även alla stationens klockor. Hugo har en Automaton, en robot driven på klockverk, som han desperat försöker reparera. Till det har han blivit tvungen att norpa delar från en av butikerna på stationen. En dag blir han påkommen av butiksägaren, men vart efter de lär känna varandra bättre inser Hugo att en oväntad koppling finns mellan honom och den gamle butiksägaren Georges Méliès (Ben Kingsley; Schindlers list, Lucky Number Slevin). Medan Hugo försöker reda ut hemligheten med Georges måste han ständigt försöka undkomma den handikappade men ack så lömska stationsinspektören (Sacha Baron Cohen; Borat, Ali G).

Hugo, som filmen heter internationellt, är baserad på barnboken The invention of Hugo Cabret, som kom 2007.


Var enda poster och trailer fick mig att tro att det här var något Narnia-liknande äventyr som väntade. Ett magiskt äventyr med robotar och någon sporadisk fantasivärld som Hugo hittar i någon hemlig gång på tågstationen. Där han sedan får vara med om ett fartfyllt äventyr med spänning och magi.
Så var det mest definitivt INTE!
Filmen börjar med ett långdraget förspel, där man ivrigt väntar på att det magiska äventyret ska börja, för att efter en och en halv timme börja misstänka att man setat med spänning helt i onödan, och att det faktiskt inte är något magiskt med filmen alls. Det tar nästan en timme innan man ens börjar fatta vad filmen handlar om över huvud taget.

Hugo vann 5 Oscars, av sina 11 nomineringar, bland annat för "Bästa specialeffekter" som jag måste erkänna att just den förtjänade de faktiskt. Kameran flyger omkring genom tågstationen, inuti klockverken, upp för trappor och genom glasrutor, helt utan att tappa fokus på alla levande skådespelare som kirurgiskt flyter ihop i den annars ofta datoranimerade omvärlden. Fantastiskt snyggt! Hugo har även blivit hyllad för att ha de bästa 3D-effekterna någonsin. Jag har tyvärr inte sett den i 3D, men såhär i efterhand är jag glad att jag inte betalade en förmögenhet för att se den betydligt dyrare bioversionen när filmen visade sig vara så svag på alla andra fronter.

Jag får uppfattningen att Martin Scorsese är ett så pass stort namn, att filmkritiker känner sig tvingade till att hylla hans filmer för att bli socialt accepterade i den högre och sofistikerade filmvärlden. "Alla som är nått tycker om Scorsese, annars har man ingen klass." - Löjligt pretentiöst enligt min mening! -

Skamligt dåligt och känslokallt skådespeleri, förutom från Ben och Sacha. Asa Butterfield, som spelade Hugo Cabret, är en störande dålig skådespelare som enbart fick rollen för sin, sympatiska outlook, sitt ruffsiga hår och sina stora blåa valp-ögon. Sacha Cohen Baron, som spelar stationsinspektören, gör en av de mest övertygande insatserna i filmen.

Slutligen måste jag påpeka min besvikelse över att de har stationsinspektörens krigsskadade ben som ett ständigt återkommande humor-inslag, medans de ,paradoxalt, andra stunden påvisar stationsinspektörens svåra kamp med sitt handikapp och hur synd det är om honom. Tvetydigt, men framför allt moraliskt fel att skämta om någons tragiska handikapp.

Låt dig inte luras!

Kort och gott: Magnifik visuell upplevelse som förtjänar sin oscar för bästa specialeffekter. Problemet är att de magiska visuella kan inte väga upp för denna sega, pretentiösa och väldigt O-magiska berättelse. Som jag påpekat så många gånger tidigare; bara för att en film vinner många Oscars betyder inte det att den är bra, utan i regel snarare tvärt om!

Hugo har biopremiär den 16 mars. Vill ni se när verklig 3D flexar musklerna och visar vad det går för, se den på bio. Annars kan ni lika gärna låta den här glida...

Betyg: 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar