![]() |
Drama-thriller | R | 1h49m |
Kända ansikten: Jake Gyllenhaal (Source Code), Michael Peña (Crash), Anna Kendrick (50/50) och Frank Grillo (Warrior).
Handlingen i End of Watch är en röra! Det kan närmast beskrivas som en sammanpressad säsong av CSI eller Pacific Blue, -ni vet, serien med över-attraktiva cykelpoliser i strandmiljö, där varje avsnitt har en fristående liten mini-handling i sig.
Det finns ingen egentlig röd tråd, utan hela filmen består av små korta vardagshändelser som inte direkt har någon påtaglig koppling till varandra. Tack vare detta lever man sig inte riktigt in i handlingen, och således känner man sig inte tillräckligt investerad i filmen för att slutet ska bli så känslosamt laddat det avser sig vara.
Det man däremot har lyckats med är skådespeleriet! Både Gyllenhaal och Peña gör ett makalöst jobb framför kameran. Man lever sig verkligen in i dialogerna och allt känns fantastiskt naturligt. Detta leder även till en grym karaktärsutveckling, och man lär verkligen känna karaktärerna -något som är den här filmens främsta egenskap.
![]() |
Vem filmar den här scenen egentligen? |
End of Watch är en såkallad "found footage-film", det vill säga en film där åskådaren får se det som personerna i fråga har filmat med sin handkamera. Först ut med detta var Blair Witch Projekt ('99), men som fått många efterliknare genom åren. Problemet med den här filmen är att de frångår all logik av en found footage-film. Ena stunden följer man deras bröstkamera, andra stunden följer man en pistolmonterad kamera, för att slutligen hoppa över till en tydligt utomkroppslig kameraman i deras direkta närhet. Hela grejen med den här stilen av filmande är att skapa en trovärdighet och äkthet som inte går att förmedla på något annat sätt. Detta misslyckas man med kolossalt i End of Watch, då man konstant sitter och tänker: -"vänta nu, vem är det som filmar det här?".
Dock är den utan tvekan riktigt snyggt filmad i vissa scener. Kamera på pistolerna bla. ser både fränt och snyggt ut -något som dock hade kunnat gjorts oavsett foundfootage eller inte. Ännu ett störande exempel, då man, i sekvensen innan, tydligt kan se att de inte har några kameror monterade på deras pistoler. Varför envisas om en viss stil när man ändå inte håller sig till sina egna regler?
Kan man köpa konceptet med en såkallad "metaforisk dokumentär-film", likt The Office eller Modern Family, kanske man kan köpa stilen i End of Watch. Kan man inte det kommer detta vara ett ständigt störningsmoment! Personligen hade den här filmen vunnit på att filma som vanligt, och att till och från klippa in handkamera-bilder i olika sekvenser.
Ett annat anmärkningsvärt fenomen är de faktum att dessa två poliser är med om mer spännande grejer än ett helt volleyboll lag med damer skulle vara om de var med på Dreamhack! Det jag menar är att en sedvanlig polis med största sannolikhet inte är med om så pass mycket rompel stompel under hela sin karriär som dessa två herrar är under några veckor. - OCH NEJ, men kan inte springa in i ett brinnande hus och tro att man ska överleva och enbart ska drabbas av lite torrhosta! Jag bara säger.
Kort och gott: Aningen klen story för att slå sig in bland de riktigt bra filmerna. Ständigt frångående sin trovärdighet som "foundfootage"-film, men med en stark karaktärsutveckling, gör sig ändå End of Watch till en helt klart sevärd film!
Betyg: 7/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar